• 6 december 2017

    Het einde van het jaar is bijna in zicht. De administratie is bijgewerkt en je bent langzaamaan bezig het jaar af te sluiten. De jaarrekening 2016 is opgemaakt en je hebt weer oude cijfers met nog oudere cijfers mogen vergelijken. En nu? Nu is het een goed moment om de forecast voor 2018 op te stellen.

    Hoe ga jij te werk? De jaarrekening 2016 + 3% net als vorig jaar? Of streef je naar 10% om succesvol te zijn? Is dit 10% meer omzet, brutomarge, resultaat, nieuwe klanten, vrije tijd, salaris, marktaandeel of website traffic? Of… 10% minder risico, tijd besteden aan administratie, uitval of kosten? Juist, een forecast gaat verder dan de rekenkundige exercitie: alles + 3%. De forecast is juist de cijfermatige weergave van jouw doelen en besluiten. De cijfers gebruik je om te beoordelen of je op koers ligt en je doelen hebt bereikt.

    Er zit een visie achter en een plan om dit te realiseren, jouw strategie. Het is een kunst om het evenwicht te bereiken tussen het ambitieuze en het haalbare, oftewel SMART! Specifiek, meetbaar, acceptabel (“ambitieus” is veel slimmer!), realistisch en tijdsgebonden. Ofwel: wat en hoe ga jij het doen, wat is het financiële gevolg, wat is het effect op jouw businessmodel, wie gaat het doen en wanneer is het klaar.

    Achter elk financiële gevolg zit een niet-financiële oorzaak. De niet-financiële oorzaak is een besluit dat gericht is op het verwezenlijken van jouw doel. Is jouw doel helder of dobber je?

    Naast de jaarafsluiting is het goed om stil te staan bij jouw doelen voor 2018. Enkele tips voordat je aan jouw begroting begint:

    • ga praten met ondernemers;
    • haal inspiratie uit andere branches;
    • verdiep je in (technologische) ontwikkelingen in jouw branche;
    • verken nieuwe markten en nieuwe producten;
    • bekijk wat je kunt leren van je concurrent;
    • verfris je assortiment of branding;
    • ga brainstormen met de heren van SLIM Vooruit!

    Maar stel jezelf vooral de volgende vraag: bestaat er nog steeds een “fit” tussen mijn klantsegmenten en mijn waardepropositie? De nieuwe inzichten leiden tot nieuwe of aangescherpte doelen voor 2018. Juist deze verwerk je in je begroting!

    Zo zie je, er komt meer kijken bij het opstellen van een forecast. Zodra deze er ligt, koppel ‘m dan nog wel even aan een online dashboard zodat je realtime aan de hand van jouw administratie kan meten of je op koers ligt. Bespreek de resultaten periodiek met jouw adviseur en bepaal hoe je gaat bijsturen.

    Dus als je met jouw accountant de begroting opstelt voor 2018, zeg hem dan: “ik wil slim vooruit!”.