• 6 juli 2022

    SPIN is een kleiner kantoor uit Voorschoten waar de relatie met de klant voorop staat. Sinds 2016 is het Sparrer Instituut betrokken bij hun doel om in de rol van ondernemerscoach te groeien. Joanneke Mels-de Ruiter is als Sparrer-Expert i.o. verbonden aan het instituut en gaat op bezoek bij SPIN. 

    Zodra ik aankom in het kantoor van SPIN in Voorschoten, word ik hartelijk welkom geheten door Hans en Caroline. Op de website heb ik al veel informatie gevonden over de werkwijze van SPIN Ondernemerscoach. Zo wordt al snel duidelijk dat ze een coach voor hun klanten willen zijn, die op basis van actuele financiële gegevens en realistische plannen de ondernemer helpen om koers te houden. Ik wil dan ook graag weten hoe ze dit doen en wat deze werkwijze hun heeft gebracht. 

    Bij de start van SPIN Administratie & Advies in 2010 was standaardisatie en automatisering een belangrijk uitgangspunt voor beide eigenaren. Deze en andere ideeën bespraken zij op de Voorschotense Paardendagen, het belangrijkste event van Voorschoten. Hier is het zaadje geplant voor de ondernemerscoaches die ze nu zijn. 

    “Het waren grote ideeën waarbij je niet altijd weet waar je moet beginnen” gaf Hans van Beveren aan tijdens het interview. Dus toen ik de opleiding MKB-ondernemerscoach bij de NOAB (Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen) tegenkwam, was ik gelijk verkocht. In dit programma ontwikkel je je kantoor van productgericht naar klantgericht in een aantal stappen. Advies komt centraal te staan, we kijken vooruit in plaats van naar het verleden. Caroline Meershoek geeft aan dat Hans zo enthousiast was, dat zij ook is aangehaakt. Dit heeft het doorvoeren van veranderingen alleen maar makkelijker gemaakt. 

    Hans is in 2016 gestart met het programma, wat door het Sparrer Instituut wordt gegeven. Oorspronkelijk duurde het programma drie jaar, maar de groep waarmee Hans en Caroline de opleiding volgen, heeft dit weten op te rekken tot vier jaar. Juist de groep maakt een groot verschil. “We hebben nu nog contact met de andere deelnemers. Als ik wil sparren over een onderwerp bel ik één van de deelnemers”, geeft Hans aan. 

    Op mijn vraag wat het programma hun gebracht heeft, zegt Caroline; “We gaan anders met de klanten om, hebben vaker en langer contact, de jaarrekening is hierbij ondergeschikt”. “We zitten daadwerkelijk naast de klant in plaats van tegenover”, zegt Hans. Samen bekijken we welke doelen we hebben besproken en wat de ondernemer gedaan heeft om deze te bereiken. De ondernemer weet dan al hoe hij het heeft gedaan het afgelopen kwartaal. Dit heeft hij kunnen zien in Vision Planner. In deze cloudoplossing heeft SPIN de kwartaalrapportage gezet die op basis van de door de klant aangeleverde documenten is opgesteld. Hans geeft aan dat één dag per week een medewerker alle gescande documenten verwerkt zodat de rapportages kunnen worden gemaakt. Hans en Caroline doen alle andere werkzaamheden die hiervoor nodig zijn. 

    Wat ik vooral proef bij Hans en Caroline is dat het contact met de klant anders is. Ze nemen veel meer ruimte om het gesprek aan te gaan en leren de klant hierdoor beter kennen. 

    “Onze klanten zijn veel leuker geworden” geven de ondernemerscoaches aan, juist omdat er meer ruimte is om het gesprek aan te gaan. Om deze ruimte te creëren is ook het verdienmodel op de schop gegaan. Ondernemers kunnen kiezen voor complete pakketten. Ieder pakket heeft zijn eigen aandacht en advies en bevat natuurlijk ook het verzorgen van de aangifte en jaarrekening en het verstrekken van fiscaal advies. 

    De gesprekstechnieken en achterliggende psychologie die in de opleiding naar voren komen, verandert niet alleen het gesprek met de klant maar neem je ook mee in de privé situatie, zegt Hans. In een dorp als Voorschoten is werk en privé niet echt te scheiden. Hans en Caroline zijn actief in de verschillende lokale verenigingen en in het Broodfonds Duivenvoorde en komen hier hun klanten ook tegen. 

    Het is dan ook niet vreemd dat de eerste stappen van SPIN Ondernemerscoach zijn gezet op de Paardendagen van Voorschoten. Hier is ook de naam van het kantoor bedacht: SPIN. Klanten denken vaak dat dit verwijst naar “de SPIN in het web”. Voor Hans en Caroline is het afgeleid van “ SPINning”, het in beweging blijven en meebewegen met de klant. Als ondernemerscoach is dat een duidelijke visie! 

    Joanneke Mels-de Ruiter 

    Ondernemer en Sparrer-Expert i.o. 

    Joanneke is verbonden aan het Sparrer Instituut. 

    Wij helpen accountants groeien van vertrouwenspersoon naar Vertrouwd Adviseur. 

    Download de whitepaper